Steeds meer tijd spenderen we online. De sociale omgeving waar we onderdeel van uitmaken bevind zich steeds vaker en steeds meer online. Vroeger waren onze sociale omgevingen gecentreerd rond het drop of de stad waar we woonde, maar tegenwoordig is afstand geen belemmering meer, en kan je bevriend raken met mensen die je nog nooit in het echt gezien hebt. Op dezelfde manier dat fysieke vrienden je beïnvloeden (door bv een uitje voor te stellen), kan je nu ook beïnvloed worden door je online vrienden. Mensen die je misschien nog nooit ontmoet hebt, maar met wie je wel veel tijd besteed en wiens opinie je kan beïnvloeden.
Stel je een zeer nabije toekomst voor waar je online vrienden bent met een groepje mensen die dezelfde interesses en ideeën hebben zoals jij. Allemaal individuen die jouw gedachten kunnen beïnvloeden. Misschien heb je 10 goede vrienden, en rond de 20 mensen die ook vergelijkbaar denken. Zo’n grote groep kan meer invloed hebben op je gedachten dan je zou verwachten. Al je vrienden zijn anders, en gedragen zich anders, maar na verloop van tijd ontwikkel je een band, en dan kweekt vertrouwen.
Stel je nu voor dat al deze online vrienden niet zijn wat je zou verwachten. Ze zijn allemaal uniek gegenereerd door een AI. In een ogenblik zijn tientallen of honderden individuen allemaal gegenereerd. Allemaal met hun eigen karakter, en hun eigen opinies. Allemaal met een doel, je gedachten richting een bepaald doel proberen te bewegen. Allemaal op een subtiele andere manier.
Stel je voor dat verschillende vrienden opeens beginnen over een nieuw product, het zou zomaar een reclame van de AI kunnen zijn. Of erger, je ‘vrienden’ beïnvloeden je opinie over politiek een beetje. Dit is al gebeurt! Een veel minder sterke AI is gebruikt om grote groepen mensen te beïnvloeden om ze richting een bepaald doel te bewegen. Met een veel toegankelijkere AI wordt alles veel eenvoudiger, en het grote gevaar is dat een extreem gepersonaliseerd misbruik moeilijk te herkennen is, waarschijnlijk heb je het niet eens door.
Het kan zelfs nog eenvoudiger. Laat de AI leren hoe je nu je online communicatie doet, laat het leren hoe je omgeving met je interactie pleegt, en wanneer nodig laat je de AI gewoon wat zaken toevoegen aan de gesprekken die je toch al hebt. Bijna onmogelijk om dit door te hebben.
Zelfs als deze technologie gebruikt wordt voor goede zaken, zoals stoppen van radicale gedachten, stoppen ongewenst gedrag, voorkomen illegaal zaken, uiteindelijk is degene die de AI controleert ook degene die de gedachten van enorme aantallen mensen kan beïnvloeden. We gaan een hele gevaarlijke toekomst tegemoet.
Laten we het gewoon aan een AI zelf vragen.
Is het mogelijk om een AI een aantal identiteiten te laten maken om iemand te beïnvloeden een bepaald product te kopen? | |
Ja, het is mogelijk voor een AI om meerdere identiteiten te genereren om iemand te beïnvloeden om een bepaald product te kopen. Dit staat bekend als astroturfing, waarbij valse identiteiten of groepen worden gecreëerd om de grassroots-steun voor een bepaalde zaak of product te simuleren.
Het aantal benodigde identiteiten hangt af van verschillende factoren, zoals de omvang van het doelpubliek, het gewenste niveau van invloed en de beschikbare middelen voor de astroturfing-campagne. Zonder meer details over de specifieke situatie is het moeilijk om een specifiek aantal te geven. Het is echter het vermelden waard dat astroturfing over het algemeen als onethisch wordt beschouwd en de reputatie van zowel het product als het bedrijf erachter kan schaden. Het is daarom belangrijk om marketing en reclame op een ethische en transparante manier aan te pakken, zonder gebruik te maken van misleidende tactieken. |