De NPS heeft af en toe erg goeie programma’s. Programma’s die op een of andere manier zo’n raar onderdeeltje van onze maatschappij belichten dat het opeens interessant wordt om te bekijken. Normaal gesproken kan ik toch aan de verleiding ontsnappen, maar momenteel is er een aflevering bezig over een masterclass door Valery Gergiev waarin hij enkele essentiële geheimen van het dirigeren prijsgeeft. Een programma van dik anderhalf uur (!) en niet eens door reclame onderbroken.
Tijdens het kijken (niet volledig luisteren, want af en toe kon ik het niet laten het geluid te mixen met 50cent met just a little bit; Gaf een bijzonder cool effect :-)) bedacht ik me opeens dat de NPS recent in het nieuws was. De Nederlandse overheid wilde ermee kappen, omdat er geen sprake was van leden of zo.
Maar waarom zou je stoppen met de NPS terwijl de NPS feitelijk het perfecte voorbeeld is van een goeie publieke zender. Programma’s die bijzonder goed zijn opgezet, gemaakt voor een klein publiek, en die totaal geen kans zouden maken bij een commerciële omroep. Leden werven? Dat impliceert direct dat je een groot publiek moet aanspreken, en dus zou je kunnen stellen dat je met veel leden eigenlijk niet bij de publieke omroep thuis hoort.
Als er toch omroepen moeten sneuvelen, gooi dan direct die wannebee commerciëlen eruit, met dat ontzettend foute BNN voorop en de uitzenders van Amerikaanse series er direct achteraan.
Mocht je nog een minuutje hebben, stem dan voor het behoud van een stukje identiteit.